منو اصلی
پیوندهای مرتبط

ساعت
جمعه ٢٨ مهر ١٣٩٦
نظرسنجی
میزان رضایت مندی شما از آموزشهای فنی و حرفه ای ؟

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3200
 بازدید امروز : 420
 کل بازدید : 2608584
 بازدیدکنندگان آنلاين : 19
 زمان بازدید : 0/1719
اوقات شرعی

 

 

معرفي مسابقات ملي مهارت

 

ایجاد بستر مناسب براي رقابت نظام مند بین دانشجویان و دانش آموختگان و مهارت آموختگان نظامهاي آموزش فنی و حرفه اي کشور، صنعتگران و پیشه وران جوان در قالب برگزاري امکان ترازیابی و مقایسه با همدیگر و پیدایش شرایط بهبود و ارتقاء نظامهاي مذکور « مسابقات ملی » را فراهم می سازد.

شرایط خاصی که امروزه تحولات مستمر فناوري ها و اقتصاد برمهارتهاي شغلی و بازار کار بوجود آورده است، جایگاه آموزشهاي فنی و حرفه اي را در یاري رساندن به نیروي کار براي هماهنگی با وضعیت متحول، بسیار ممتاز ساخته است. در این راستا مسابقات جهانی درارزیابی نظامهاي آموزش شغلی بسیار جاافتاده وهمه کشورهاي صنعتی طراز اول جهان درآن شرکت می کنند.

تجربه حضور جمهوري اسلامی ایران در چندین دوره مسابقات جهانی مهارت و رویا رویی با کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه و کاربست یافته ها در نظام آموزشی سازمان در بخشهاي پژوهشی – برنامه ریزي آموزشی و ارزشیابی مهارت، اهمیت رقابتهاي ملی و جهانی را دو چندان نموده است و سازمان را مصمم ساخته تا هرساله بر بهبود کیفیت و بهره برداري موثرتر از آن بیافزاید.

آنچه اقتصاد جهانی را بیش از پیش مشخص می نماید، بازار هاي کار ملی و بین المللی است که هر روز متفاوت تر از پیش است. امروزه کشورها سخت در تلاش هستند تا با ایجاد نظامهاي آماده سازي افراد براي اشتغال، منابع خود را مورد استفاده بهینه قرار دهند. در حقیقت همه افراد حتی مردم کشورهاي در حال توسعه به شرطی می توانند در بازار کار رقابت کنند که در کاربرد تکنولوژي هاي نوین مهارت داشته و از مهارت هاي تخصصی برخوردار باشند.

باید گفت کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه هر دو نگران بالا بودن نرخ هاي بیکاري هستند و در چنین شرایطی آموزش حرفه اي را یک ابزار قدرتمند تلقی کرده اند.

مسابقات جهانی مهارت این فرصت را براي سازمان آموزش فنی و حرفه اي کشور فراهم می سازد تا همپاي کشورهاي صنعتی جهان به اصلاح نظام آموزش شغلی پرداخته و از تکنولوژي هاي نوین در توسعه اقتصادي کشور استفاده نماید.

 

تعريف مسابقات ملي مهارت :

 

رقابت سالم بین جوانان کشور در زمینه هاي مهارت فنی و حرفه اي که موجب شناسایی و کشف استعدادهاي برتر می شود.

با توجه به تاثير مسابقات جهاني مهارت در ارتقاء سطح مهارتهاي فني كارگران و صنعتگران جوان كشورهاي عضو سازمان IVTO و ارائه گزارش در خصوص مسابقات فوق در سال 1349 به بالاترين مقام وقت كشور، دستور تشكيل كميته ملي مسابقات مهارت فني صادر شد.

در اجراي اين فرمان، كوشش وزارت كار و امور اجتماعي معطوف به اين گرديد كه نخستين دوره مسابقات مهارت فني را بين كارگران ماهر و متخصص جوان كشور در سال 1350 برگزار نمايد، بدينجهت اساسنامه كميته ملي مسابقات مهارت فني تهيه و در خرداد سال 1350 به تصويب رسيد. پس از تصويب اساسنامه، مسابقات مهارت فني به صورت سالانه تا سال 1357 بين علاقه مندان مسابقات برگزار گرديد.

پس از عضويت مجدد ايران در سازمان بين المللي آموزش هاي حرفه اي، سازمان آموزش فني و حرفه اي به عنوان متولي امر آموزشهاي حرفه اي و به منظور ارتقاء سطح مهارتي جوانان، برگزاري مسابقات ملي مهارت را به صورت سالانه آغاز نمود. اين مسابقات در سه مرحله شهرستاني، استاني و ملي برگزار شده و در مرحله ملي از استانها در هر رشته يك نفر (در صورت كسب حد نصاب) مي توانند در مسابقات شركت نمايند.

در سال 1946 نياز شديدي جهت تعيين سطح مهارت كارگران در كشور اسپانيا احساس شد و با پيگيري فراوان پس از جنگ جهاني دوم در سال 1950 اولين المپياد بين دو كشور اسپانيا و پرتغال با 24 شركت كننده در12 رشته برگزارشد. اين مسابقه به سرعت مورد استقبال كشورهاي صنعتي آن زمان قرار گرفت و در سومين المپياد اسپانيا ميزبان 6 كشور صنعتي و رو به توسعه بود.

در سال 1954 سازمان بين المللي آموزشهاي حرفه اي (IVTO ) با هدف ترغيب جوانان به كسب مشاغل حرفه اي تشكيل شد و از آن پس هر دو سال يكبار اين مسابقات در كشورهاي مختلف برگزار گرديد.

 

صفحه اصلي|پیام مدیر کل|معرفی استان|تماس با ما|گالری عکس|پرسشهای متداول 
Copyright © 2011 Ardebil Technical & Vocational Training Organization - All rights reserved